Training Mattenspel
Het Mattenspel kan worden ingezet bij het werken met kinderen en ouders in:
- een scheidingssituatie
- een pleeggezin
- een vluchtelingensituatie
- bij gezinsproblemen of een andere situatie waarbij inzicht in het sociaal netwerk gewenst is
Wat biedt het Mattenspel jou?
Het Mattenspel biedt in korte tijd veel inzicht in hoe een kind, jongere of ouder de situatie ervaart. Het kan vanaf jonge leeftijd (vanaf 3 jaar) worden ingezet. Het laat iemand spelenderwijs over zijn leefsituatie praten. Het spel is gebaseerd op beeldend lesmateriaal. Dit vanuit de kennis en ervaring dat spelend en bewegend praten voor kinderen een goede ingang biedt en voor jongeren / volwassenen bewustwording en verwerking brengt.
Je leert Het Mattenspel toepassen in de praktijk. In de basistraining hebben we het over het ontstaan van het Mattenspel, de ondersteunende basismethodieken, het visuele en verbale cognitieve systeem, de breinwerking en het werken met het Mattenspel komen uitgebreid aan de orde in de online theorie die je voorafgaand aan de praktijkdag volgt.
Als je de volledige theorie en basispraktijkopleiding hebt gevolgd kun je hartstikke goed aan de slag met Het Mattenspel en ben je gecertificeerd Begeleider.
Wil je meer uit de leggingen halen? Dan is er een experttraining. Het bied je veel aanvullende inzichten in de analyse van persoonskenmerken en oneigenlijke taken.
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Duur: twee dagen of in overleg verdeeld over 6 avonden of middagen ( In company).
In samenwerking met Angelique van der Veen
Veel getraumatiseerde kinderen lopen vast binnen het gezin. Hun gedrag leidt regelmatig tot problemen. Een hulpverlener kan met de juiste kennis over trauma een enorme bijdrage leveren aan herstel van de aangerichte schade, en (pleeg)ouders ondersteunen in het dagelijks leven. De training Zorgen voor getraumatiseerde kinderen laat hulpverleners zien wat de invloed van trauma kan zijn op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen. De training zorgt voor een beter begrip voor het kind en geeft handvatten om het kind optimaal te ondersteunen. Als hulpverlener leer je te kijken door een ‘traumabril’, waardoor je gedrag van kinderen vaak op een andere manier labelt en krijg je handvatten aangereikt om hier op een andere manier mee om te gaan. Waardoor het gevoel van veiligheid en veerkracht van kinderen vergroot worden, en de negatieve spiraal waarin kinderen en ouders in terecht gekomen zijn te doorbreken. Het gedrag dat kinderen laten zien is voor (pleeg)ouders vaak moeilijk te begrijpen en dit kan leiden tot gevoelens van machteloosheid en frustratie.
Thuis moet voor getraumatiseerde kinderen een plek zijn waar ze zich veilig voelen en waar ze vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen.

(Pleeg)Ouders kunnen met deze trauma kennis in het leven van getraumatiseerde kinderen een groot verschil maken, terwijl ze daarnaast zelf minder snel uitgeput raken.
De training is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van trauma en chronische stress. Deze inzichten zijn op een overzichtelijke en concrete manier verwerkt in o.a. powerpointdia’s, casusbeschrijvingen en oefeningen.
Doelen van de opleiding
Het vergroten van kennis van trauma en de effecten ervan, zodat:
- Je als jeugdhulpverlener het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter kunt herkennen;
- Je als jeugdhulpverlener het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter kunt begrijpen;
- Je als jeugdhulpverlener een actievere rol kunt spelen bij het herstel van getraumatiseerde kinderen;
- Je als jeugdhulpverlener de achtergrondkennis en de vaardigheden hebt om opvoeders op een begrijpelijke manier uit te leggen wat de effecten van chronisch trauma kunnen zijn op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen. Ook kun je opvoeders naar hun (pleeg-) kind leren kijken door een ‘traumabril’.
Doelgroep
De cursus wordt in company aangeboden aan hulpverleners die werken met gezinnen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar. Zoals Jeugdteams/ CJG’s, Jeugdbescherming en Raad voor de Kinderbescherming.
Literatuur
De training is gebaseerd op het boek "Zorgen voor getraumatiseerde kinderen" geschreven door Leony Coppens en Carina van Kregten. Deelnemers dienen dit boek voorafgaand aan de cursus aan te schaffen. Het is niet noodzakelijk om het boek voor de start van de training te lezen.
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Duur: twee dagen of in overleg verdeeld over 6 avonden of middagen ( In company).
Veel getraumatiseerde kinderen lopen vast in het onderwijs. Ze presteren onder hun kunnen. Hun gedrag leidt tot problemen. Een leerkracht kan met de juiste kennis over trauma een enorme bijdrage leveren aan herstel van de aangerichte schade. De training Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen laat leerkrachten zien wat de invloed van trauma kan zijn op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen. De training zorgt voor een beter begrip voor het kind en geeft handvatten om het kind optimaal te ondersteunen.
Als leerkracht leer je te kijken door een ‘traumabril’, waardoor je gedrag van leerlingen vaak op een andere manier labelt en krijg je handvatten aangereikt om hier op een andere manier mee om te gaan. Waardoor het gevoel van veiligheid en veerkracht van leerlingen vergroot worden, en de negatieve spiraal waarin leerling en leerkracht in terecht gekomen zijn te doorbreken. Het gedrag dat leerlingen laten zien is voor leerkrachten vaak moeilijk te begrijpen en dit kan leiden tot gevoelens van machteloosheid en frustratie.
School kan voor getraumatiseerde kinderen een plek zijn waar ze zich veilig voelen en waar ze vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen.
Leerkrachten kunnen met deze trauma kennis in het leven van getraumatiseerde kinderen een groot verschil maken, terwijl ze daarnaast zelf minder snel uitgeput raken.
De training is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van trauma en chronische stress. Deze inzichten zijn op een overzichtelijke en concrete manier verwerkt in o.a. powerpointdia’s, casusbeschrijvingen en oefeningen.
De training Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen wordt door twee trainers gegeven: één trainer met een onderwijsachtergrond ( Dorine Dokter) en één trainer met een hulpverleningsachtergrond ( Angelique van der Veen).
“Julius van 6 jaar is een beweeglijk jongentje dat veel moeite heeft met zich te kunnen concentreren. Hij houdt alles en iedereen in de gaten en ‘bemoeit’ zich overal mee. Tijdens vrije momenten komt hij geregeld in conflict met leeftijdsgenoten. De leerkracht houdt Julius de hele dag in het vizier en merkt dat het haar veel moeite kost om Julius er toe te zetten dat hij zijn opdrachten maakt. Julius zijn ouders zijn twee jaar geleden gescheiden. Julius ziet zijn vader om het weekend. Zijn moeder heeft met haar nieuwe partner net een kindje gekregen”.
“Suus van 11 jaar is een stil en teruggetrokken meisje, met weinig tot geen sociale contacten met leeftijdsgenoten. Ze is erg behulpzaam naar de leerkracht toe en wordt regelmatig door klasgenoten gepest. Afgelopen jaar is er een gezinsvoogd benoemd voor Suus en blijkt dat Suus jarenlang verwaarloosd is geweest en veelvuldig getuige is geweest van huiselijk geweld tussen haar ouders“.
“Noah van 4 heeft een spraak- taal achterstand, en komt geregeld in conflict met andere klasgenootjes. Wanneer de leerkracht hierover in gesprek probeert te gaan met de ouders van Noah wuiven ouders de zorgen weg en laten de leerkracht weten dat zij vinden dat deze overbezorgd reageert. Op een dag verteld Noah aan een ander kind in de poppenhoek dat papa altijd aan haar kleine Noah zit en dat zij vaak papa zijn piemel moet vasthouden”.
Doelen van de opleiding
Het vergroten van kennis van trauma en de effecten ervan, zodat:
- leerkrachten het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter herkennen
- leerkrachten het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter begrijpen;
- leerkrachten beter met het gedrag van getraumatiseerde kinderen om kunnen gaan;
- leerkrachten een actievere rol kunnen spelen bij het herstel van getraumatiseerde kinderen;
- leerkrachten steun weten te zoeken en krijgen bij anderen en meer tevreden zijn over hun werk; kinderen zich veiliger voelen en meer toekomen aan leren.
Doelgroep
De cursus wordt in company aangeboden, we adviseren het complete schoolteam te trainen, dus inclusief de directeur en de conciërge.
Literatuur
De training is gebaseerd op het boek Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen geschreven door Leony Coppens, Marthe Schneijderberg en Carina van Kregten. Deelnemers dienen dit boek voorafgaand aan de cursus aan te schaffen. Het is niet noodzakelijk om het boek voor de start van de training te lezen.
Informatie of een afspraak
Dorine Dokter 06-46020898. Neem ik niet op, spreek dan wat in. Ik bel je zo snel mogelijk terug. Mailen kan ook; info@burotroost.nl.